Pada 12 Februari 2012,Kelab Badminton UiTM Johor telah mengadakan Explorace Race di sekitar Uitm Segamat.Seramai 30 ahli dan bukan ahli telah menyertai program tersebut.
TERIMA KASIH DIUCAPKAN KEPADA SEMUA YANG TERLIBAT MENJYAKAN PROGRAM INI |
Program ini dimulakan dengan perasmian program Explorace Race penasihat Kelab Badminton UiTM Johor Encik Bazri Abu Bakar. Di dalam ucapan tersebut En Bazri juga mengingatkan kepada para peserta supaya bersaing secara sihat dan adil. Setiap pertandingan ada pihak yang kalah dan pihak yang menang jadikan semua itu sebagai satu cabaran untuk menggapai kemenangan dalam setiap perkara yang dilakukan.
Pertandingan Explorace Race terdapat 6 checkpoint yang perlu dilalui oleh para peserta. Di setiap checkpoint mempunyai pelbagai cabaran yang perlu ditempuhi oleh para peserta. Antara checkpoint tersebut ialah Ledang Inn, Blok I, Dewan Karyawan, Dataran Seri Bendahara, Perpustakaan Tun Dr.Ismail 2 dan LT. Di samping itu, terdapat 2 barang yang perlu dijaga oleh para peserta dengan sempurna sehingga ke tempat Explorace bermula iaitu 2 keping biskut kering dan 4 biji belon yang berisi air. Sekiranya kedua-dua barang itu rosak, para peserta akan ditolak markah.
LEDANG INN
Di Ledang Inn, sebagai cabaran pertama yang ditempuhi oleh para peserta ialah KEY WORM. Para peserta dikehendaki mencari kunci di dalam balang yang penuh berisi dengan ulat. Pelbagai aksi lucu dapat dilihat di kalangan para peserta. Ada yang geli dan ada juga menangis. Walaubagaimanapun para peserta tetap berusaha dengan sedaya upaya untuk mengeluarkan kunci tersebut. Para peserta diberi masa selama 3 minit untuk menyelesaikan cabaran ini.Kepada kumpulan yang berjaya dalam cabaran ini akan diberi nilai wang sebanyak 10 KB.
BLOK I
Manakala di Blok I pula, cabaran kedua yang perlu ditempuhi oleh para peserta ialah BELON BERACUN. Para peserta dikehendaki beratur dalam jarak yang berbeza di antara satu sama lain. Ketua yang berada di hadapan dikehendaki membaling belon tersebut kepada anak buah mereka. Di sini kita dapat melihat bagaimana kebijaksanaan para peserta membaling belon tersebut kepada anak buah mereka dan belon tersebut tidak pecah. Para peserta diberi masa selama 3 minit untuk menyelesaikan cabaran ini.Kepada kumpulan yang berjaya melepasi cabaran ini akan diberi nilai wang sebanyak 10 KB juga.
DEWAN KARYAWAN
Di Dewan Karyawan pula, cabaran ketiga yang perlu ditempuhi para peserta ialah SUNGAI ASID. Para peserta dibekalkan dengan kepingan puzzle sebanyak 6 keping satu kumpulan. Para peserta dikehendaki memijak kepingan puzzle tersebut secara bergilir-gilir tapi kaki peserta dilarang keluar dari kepingan puzzle tersebut. Sekiranya kaki peserta terkeluar dari kepingan tersebut, para peserta dikehendaki mula semula dari tempat permulaan. Para peserta diberi masa selama 20 minit sahaja untuk melepasi cabaran ini. Kepada kumpulan yang berjaya akan diberi nilai wang sebanyak 10 KB.
DATARAN SRI BENDAHARA
Di Dataran Seri Bendahara pula, cabaran keempat yang perlu ditempuhi oleh para peserta ialah KACAP TERLABIK. Para peserta diberi satu petikan pendek dan petikan tersebut hendak dibaca dalam keadaan suku kata terbalik. Pelbagai aksi lucu dapat dilihat semasa para peserta membaca petikan tersebut dan sehinggakan pelbagai perkataan yang pelik keluar. Para peserta diberi masa selama 1 minit untuk menyelesaikan tugasan tersebut. Kepada kumpulan yang berjaya menyelesaikan tugasan ini dalam masa yang ditetapkan akan mendapat nilai wang sebanyak 10 KB.
PTDI 2
Di PTDI 2 pula, cabaran kelima yang perlu ditempuhi oleh para peserta ialah KUIZ BABMINTON. Para peserta akan disoal dengan soalan-soalan yang berkaitan dengan sukan badminton dan perkembangan sukan terbabit. Di sini dapat bagaimana kebijaksanaan para peserta menjawab soalan yang berkaitan dengan bidang sukan dan pengetahuan am. Para peserta diberi masa selama 3 minit untuk menjawab seberapa banyak soalan yang boleh. Para pelajar yang berjaya melepasi cabaran ini akan mendapat nilai wang sebanyak 10 KB.
LT
Dan akhir sekali, cabaran terakhir yang perlu ditempuhi oleh para peserta ialah cabaran SODUKU dan TEKA SILANG KATA. Di dalam cabaran ini, para peserta dikehendaki menyelesaikan sodoku dan teka silang kata tersebut. Soalan teka silang kata tersebut terdiri daripada soalan-soalan sejarah Malaysia dan sejarah tingkatan 5. Para peserta diberi masa selama 3 minit untuk menyelesaikan kedua-dua tugasan tersebut. Kepada kumpulan yang berjaya menyelesaikan cabaran tersebut akan mendapat nilai wang sebanyak 10 KB.
No comments:
Post a Comment